پیشینه
تحقیق و مبانی نظری تاریخچه ازدواج، عوامل زناشویی و عشق ازدواج
پیشینه تحقیق و مبانی نظری تاریخچه ازدواج،عوامل زناشویی و عشق ازدواج |
دسته بندی | علوم انسانی |
فرمت فایل | doc |
حجم فایل | 22 کیلو بایت |
تعداد صفحات فایل | 17 |
پیشینه تحقیق و مبانی نظری تاریخچه ازدواج،عوامل زناشویی و عشق ازدواج در 17 صفحه در قالب ورد قابل ویرایش.
فهرست مطالب و بخشی از متن :
مبانی نظری وپیشینه تحقیق تاریخچه ازدواج،عوامل زناشویی و عشق ازدواج
فهرست مطالب:
تاریخچه ازدواج
ازدواج در زمانهای مختلف در ایران
ازدواج در ایران امروز
ازدواج در کشورهای مختلف جهان
انگیزه، اهداف، فوایدو زمان ازدواج در دین اسلام:
ازدواج از دیدگاه روانشناسی
عوامل زناشویی:
دو متغیر اساسی : سن و ویژگیهای فرهنگی:
انتخاب همسر از دیدگاه فرهنگی
عشق ازدواج
مشکلات و موانع موجود بر سر راه ازدواج
پیشینه پژوهش:
تحقیقات داخلی
منابع مورد استفاده:
کتب فارسی :
کتب خارجی:
پایاننامه:
بخش نخست
تاریخچه ازدواج: اگر از سپیدهدم تاریخ تا به امروز، زیست انسانها به شکلهای گوناگون معنا یافت، لیکن سخن گفتن در باب منشا و تاریخچه ازدواج و چگونگی پیدایش زندگی زناشویی، امری بس دشوار مینمایاند. سئوالاتی نظیر پیدایش ازدواج از چه موقع آغاز گشت و از چه سبب ظهور نمود؟ همواره در نظر محققان و صاحبنظران این فن به گونههای متفاوتی از یکدیگر رخ مینماید که هر کس در اثبات نظرات خود بر دیگری سبقت میجوید.
آداب و رسوم زناشویی از قبائل بدوی تا به عصر حاضر، سیر تطوری ازدواج با تحولات گوناگون که تا به حال پشت سر گذرانیده است و مجموعه قوانین و مقررات حقوقی که بر روابط زناشویی حاکم است همه موارد یاد شده دال بر گستردگی و عملکرد ازدواج تلقی میگردد و به نحوی که هر پژوهشگر محققی در باب تعریف این واژه از زاویهای خاص بدان نگریسته و آنرا به شیوه خود مورد بررسی قرار داده است. اینک ما بیشتر آنرا از روزنهای دیگر مینگریم. ازدواج به کسر«الف» و کسر«ال» (اِ . دِ) به جفت نشدن و جفت گرفتن معنا مییابد و حتی در عالم شعر نیز این واژه راهیافته است به گونهای که به دو کلمهای که در تلفظ به یکدیگر شبیه میباشند، اما در عمل به دو معنای متفاوت به کار میروند، اطلاق میگردد.
مانند این شعر: «ای اهل آنشیت در دل گلنار نار»
«غیر دل بردن تواری ای بست مکار کار»
و در عالم انسانها نیز بدین گونه تحقق مییابد، عملی که از پیوند دو جنس مخالف، برای امری مشابه و مشترک صورت میپذیرد. «ژوهان ژاکوب بافون» معتقد است. (ریشه لاتین واژه «Marriage ازدواج» مبتنی است بر حاکمیت مادر در عصر کهن که ابتدا به صورت لفظ Matrimonim ) رواج یافت و سپس به واژه«Maprimony» در مبنای زناشویی تغییر شکل داد که از ترکیب دو واژه در (Marriage mofher) نشات گرفته بود و بدنبال تحولات لبهی به لغت «Marriage» تبدیل گشت، «برانسیلا و مالینوفسکی» ازدواج را قراردادی برای بوجود آوردن فرزندان و حفظ و نگهداری آنها میخواند به عقیده او ازدواج قبل از هر چیزی «پدری شدن » برای کودک است وی اضافه میکند: در تمامی جوامع انسانی و در تمام موارد، بارداری مستلزم ازدواج است اصل موضوع جهان «بودن مشروعیت» معنای وسیعی دارد که تاکنون به اندازه کافی مورد تایید و تصدیق قرار نگرفته در تمام جوامع انسانی تا کنون سنت اخلاقی و قانون؛ گروهی را که از زن و فرزندانش تشکیل شده یک واحد اجتماعی کامل نمیشناسد در قانون و اخلاق و آداب و رسوم میگوید. خانوادهای که مرد نداشته باشد، کامل نیست.
«اندره فیلیس» معتقد است: (ازدواج شرکتی است میان دو انسان به منظور تامین نیازها متقابل و زادن و پرورش فرزندان)
جامعه شناس دیگری به نام «سی.سی.هاریس» نقل میکند:
(ازدواج نهادی است که برای انجام وظایف خانواده بوجود آمده است یعنی تولید مثل و پرورش کودکان و انتقال فرهنگ»
هیچ نهادی نیست که همانند خانواده جهانی و از نظر هدف ثابت و پایدار باشد از اینرو هیچ نهادی همانند خانواده تحت تاثیر دگرگونیهای اجتماعی قرار نمیگیرد)